Jak Sedet U Pocitace

|

Jak na správné sezení u počítače

Koronavirová pandemie se velkou měrou promítla na fungování společností. Home office se stala denním chlebem a kontrola správného sezení či bezpečnosti na pracovišti každodenní povinností zaměstnavatelů. Mnozí pracovníci po přemístění se do domácích kanceláří sklouzli ke špatnému, shrbenému sezení, svou práci začali vykonávat z pohodlných gaučů nebo postelí. Jejich přístup se však negativním způsobem promítl jak na zdraví, tak na celkové produktivitě. Pojďme si prozradit, jak na správné sezení u počítače, ať už dlouhodobě pracujete na home office, nebo je vaším teritoriem firemní kancelář.

Správné sezení jako rozebírané téma

Bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci – široká kategorie povinností, které musí zaměstnavatel a zaměstnanec dodržovat. Zatímco na staveništích platí, že musí pracovníci nosit ochranné pomůcky a zaměstnavatel je musí poskytnout, respektive zajistit, u vykonávání kancelářských profesí se klade důraz právě na správné sezení. 

To je už dlouhé roky poměrně rozebíraným tématem, které dodnes dělá mnoha zaměstnavatelům vrásky na čele. Co je klíčem ke správnému sezení, jež podporuje lidskou efektivitu a nijak člověku neškodí?

Chce to správnou židli

Správné sezení začíná u židle. Je třeba si uvědomit, že lidské tělo má jedinečný tvar, prakticky žádné není stejné, a tak se musí k zajišťování posezení přistupovat. V ideálním případě zamiřte s pracovníkem do obchodu s nábytkem a vyberte společně s ním model, který má správnou nastavitelnou výšku, který je ideálně na kolečkách a otočného charakteru. 

Důležité je, aby měla židle polstrování zad. Pokud je opěra páteře formovaná a kopíruje záda člověka, je to trefa do černého. Ergonomická bederní opěrka totiž pomáhá člověku správně držet tělo. 

Chybět nesmí ani loketní opěrky, které se podílí především na komfortním sezení.

I stůl hraje roli

Spatne Sezeni
Toto je nejhorší poloha sezení, při které trpí nejen krční páteř.

Bylo by mylné se domnívat, že za vším stojí jenom židle. Na správném sezení má vliv také stůl, proto i k jeho výběru přistupujte se střízlivou myslí. Zejména pokud se u stolu pracuje prakticky celý den nezávisle na tom, jestli se využívá počítač, nebo se jenom třídí dokumenty. 

Klíčové je, abychom měli ruce pohodlně položené na stole. Pokud zvolíte šikmou pracovní plochu, krční páteř nebude dlouhodobě v nepřirozeně ohnuté poloze, naopak bude rovnější. 

Tip: Jak si zařídit domácí kancelář

Pokud chcete ze stolu udělat nestárnoucí kousek, u kterého se, možná, vystřídá zaměstnanců vícero, ideální je volit výškově nastavitelné stoly. Jejich benefitem je, že se hodí i pro občasnou práci ve stoje.

A ještě monitor

Dalo by se říct, že správné sezení = tři pilíře. Jedním z nich je správná, ergonomická židle, druhým pak adekvátně vysoký stůl (ideálně výškově nastavitelný) a třetím pak nastavení monitoru. Kancelářské profese prakticky neustále sledují to, co se děje na monitoru, a právě to bývá často důvodem problémů s krční páteří (minimálně pobolívá, pokud počítač sledujeme delší čas).

Obecně platí, že správně nastavený monitor je takový, který je ve výšce našich očí. Spodní část obrazovky bychom měli vidět nejhůře při sklopení očí o 60 stupňů.

Rate this post

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.